Bleed-Valve

 

Bij een uit verhouding zijnde lucht/brandstof mengsel verlies je motor prestaties.

Bij te veel brandstof inspuiting, met te weinig lucht om deze goed te verbranden,

zal de motor erg roeten en lopen de UGT(uitlaat gas temperatuur) temperaturen gevaarlijk hoog op.

 

Heb je geen elektronische opnemer in je luchtaanvoerbuis zitten en je wilt toch de turbodruk opvoeren

omdat je lucht/brandstof verhouding niet goed is, plaats dan een bleed-valve.

Deze zal een kleine hoeveelheid luchtdruk laten ontsnappen tussen de turbo en de drukopnemer van de ECU.

De ECU meet hierdoor een lagere luchtdruk en zal vervolgens de turbo harder laten werken om dit verlies te compenseren.

 

Alleen de turbodruk verhogen en geen extra brandstof inspuiten zal geen vermogens winst opleveren!!

Meer diesel toevoegen kun je realiseren door middel van een powerbox of door grotere nozzels te plaatsen.

 

Doordat je meer diesel en lucht hebt, zal de vermogenswinst nog meer oplopen!!

 

 

Hieronder zie je enkele bleed-valves.

 

 

Hieronder staat een foto van een gemonteerde bleed-valve in een Audi A4 uit 1997 (AHU).

Het slangetje van de luchtaanvoerbuis naar de ECU wordt doorgeknipt en de bleed-valve kan er tussen.

Draai deze niet te ver open een klein beetje is al voldoende voor een hoge overdruk.

 

 

Je kunt dan ook het beste een turbodrukmeter plaatsen om er zeker van te zijn dat je de turbo niet te veel belast.

In deze link kun je zien wat de maximale turbodruk van jou motor mag zijn.

TDI-overzicht

 

 

Disclaimer:

Alle risico's zijn voor je eigen rekening. Weet je niet waar je aan begint, doe het dan niet!