MSmax-powerbox

(versie 1 en 2)

 

Msmax heeft mijn schema uitgewerkt tot een complete (indien gewenst) bestukte print.

Om het geheel aan te sluiten op je motor kun je onderstaand aansluitschema gebruiken.

 

Voor meer bestel info over de kale Msmax powerbox zie:

 

 

Mocht je de box en de schekkers zelf gaan maken kijk dan hieronder.

 

Er zijn 2 verschillende uitvoeringen uitgebracht.

Versie 1 wordt niet meer verkocht. Versie 2 heeft t.o.v. de voorloper een bi-color LED.

Deze brand groen als de box stroom krijgt en brand rood als de inspuiting en de turbodruk verhoging ingeschakeld zijn.

De aansluitingen en werking zijn voor zowel versie 1 als versie 2 identiek.

 

Ik heb een MSmax-powerbox (Versie 1) voor mijn broer gemaakt.

Hieronder staat hoe ik het gedaan heb incl. foto's

 

Versie 1.

Dit is de complete set. De turbomod. is hier niet aangesloten.

Hieronder staat waarom.

 

 

De turbo-mode wordt niet gebruikt omdat zijn golf 3, 1Z-motor geen drukopnemer in de aanvoerbuis heeft zitten.

VAG-auto’s kunnen ook de turbo-inlaatdruk-opnemer in de ECU hebben (je ziet dan een zwart slangetje de ECU ingaan).

Dan gaat het turbomod. verhaal zoals die in de powerbox zit niet op .

 

Om alsnog de turbo op te voeren kun je een bleed-valve monteren.

Hiermee kun je wat lucht laten ontsnappen tussen de turbo en de drukopnemer van de ECU.

Omdat de ECU denkt dat de druk te laag is (wat in werkelijkheid niet zo is), laat deze de turbo meer vermogen leveren.

Zie ook de link Bleed-Valve.

 

Naast de powerbox heb je de hieronderstaande onderdelen nodig.

VAG-auto’s hebben een 8-polige of een 10-polige brandstofpompstekker.

Bepaal eerst welke je nodig bent.

 

Voor de 8-polige stekker:

1 x 3A0 973 734 stekkerhuis
1 x 3A0 973 834 stekkerhuis
4 x 000 979 129 pennen (incl. draad)
8 x N 906 844 05 bussen

 

Voor de 10-polige stekker:

1 x 1J0 973 735 stekkerhuis
1 x 1J0 973 835 stekkerhuis
5 x 000 979 129 pennen (incl.draad)
10 x N 906 844 05 bussen

 

Verder heb je nog een kabel nodig (oranje op de foto) van 4x1,00mm2 om de box aan de pompstekkers te verbinden.

 

Dit is de aansluitvolgorde voor een 8-polige stekker.

Voor de VAG-auto’s met een 10-polige stekker zijn de aansluitpunten gewoon het zelfde.

Dus ESP 5 voor 12V, ESP 4 voor de aarde, ESP 2 en ESP 3 voor de brandstof-inspuitverhoging.

Houdt de nummers die op de 10-polige stekker staat aan!!

 

Als eerste de 4 draden van de 8 pennen in het midden doorknippen.

Zo ontstaan er 8 draden met aan 1 zijde een pen.

Daarna de pennen in het stekkerhuis (male) bevestigen.

 

 

Close-up foto male stekker

 

 

Nu de draden van de powerbox verbinden met de draden die in het stekkerhuis komen.

Op de juiste verbindingspunten natuurlijk!!

2 op 2, 3 op 3, 4 op 4 en 5 op 5.

 

 

Nu de bussen 1 op 1 in het andere stekkerhuis (female) plaatsen.

Je ziet op de foto duidelijk de oranje draden van de powerbox naast de gele draden van de pomp zitten.

(PS de nrs op de oranje draden corresponderen niet met de nrs van het stekkerhuis. Kwam zo uit)

 

 

Nu de uiteinden van de powerbox-kabel aan de powerbox monteren.

De aansluitpunten staan naast de aansluitstrip op de print vermeld.

(zie ook onderstaande foto van de print)

Voor de VAG-auto’s met een 10-polige stekker zijn de aansluitpunten gewoon het zelfde.

Dus ESP 5 voor 12V, ESP 4 voor de aarde, ESP 2 en ESP 3 voor de brandstof-inspuitverhoging.

 

 

De stekkerpunten 1 op 1 doorverbinden (zwarte draden) en de powerbox draden tussenvoegen (gekleurde draden).

 

 

Afregelen versie 1

 

Om het geheel af te regelen op de voor jou auto juiste weerstand,

moet je tussen deze twee punten (A en B) de weerstandswaarde meten.

Dit kun je het beste doen wanneer de box nog niet in de auto gemonteerd is.

 

 

Start met 170ohm. Start de warme (!) motor en laat deze stationair lopen.

Breng de weerstandswaarde met kleine stapjes naar beneden.

Je hebt een te lage weerstand als de motor sterk gaat roeten bij stationaire toerental

(er wordt te veel diesel ingespoten) of begint te schokken.

Draai dan de weerstandswaarde weer omhoog totdat de motor weer goed en/of roetvrij loopt.

 

Ik vond dat de auto bij 160ohm goed presteerde en wilde verder geen risco's nemen.

 

Het risico dat je je zuigers verbrand door te veel diesel inspuiting, of ander onheil komt bij te lage weerstands waarden.

Neem daarom niet te veel risico!

Lees de site van Luc goed door als je toch voor de lage weerstandswaarden gaat!!

De weg naar zijn site staat onder de links.

 

Meet nooit de weerstand als de box ingebouwd en ingeschakeld is (rode LED brand)!!

Dit geeft een foutieve waarde omdat je dan ook weerstand van de ECU mee meet.

 

Nu is de box klaar voor montage.

 

Om een waterdicht afsluiting te krijgen heb ik rubber thules gebruikt voor de kabeldoorvoeren.

 

 

Nu alleen nog een schakelaar aan de rood/zwarte kabel plaatsen en het geheel in de auto bouwen.

 

 

 

 

Afregelen versie 2

 

Om het geheel af te regelen op de voor jou auto juiste weerstand,

moet je tussen deze twee punten (A en B) de weerstandswaarde meten.

Dit kun je het beste doen wanneer de box nog niet in de auto gemonteerd is.

 

Start met 170ohm. Start de warme (!) motor en laat deze stationair lopen.

Breng de weerstandswaarde met kleine stapjes naar beneden.

Je hebt een te lage weerstand als de motor sterk gaat roeten bij stationaire toerental

(er wordt te veel diesel ingespoten) of begint te schokken.

Draai dan de weerstandswaarde weer omhoog totdat de motor weer goed en/of roetvrij loopt.

 

Ik vond dat de auto bij 160ohm goed presteerde en wilde verder geen risco's nemen.

 

Het risico dat je je zuigers verbrand door te veel diesel inspuiting, of ander onheil komt bij te lage weerstands waarden.

Neem daarom niet te veel risico!

Lees de site van Luc goed door als je toch voor de lage weerstandswaarden gaat!!

De weg naar zijn site staat onder de links.

 

Dit is de link naar een printbare pagina voor het afregelen van versie 2.

 

Meet nooit de weerstand als de box ingebouwd en ingeschakeld is (rode LED brand)!!

Dit geeft een foutieve waarde omdat je dan ook weerstand van de ECU mee meet.

 

 

De powerbox komt het best tot zijn recht met:

- een volledig afgedopte EGR,

- een diode als luchtmassameter (de motor loopt wel rauwer) en

- als je de turbomod. dmv de powerbox niet kunt aansluiten, een bleed-valve.

 

Mocht de ECU toch onverhoopt een fout registreren dan geeft deze dat aan dmv een knipperend gloeispiraal op het dashboard.

Even de motor uit en aan doen en verder rijden.

 

Disclaimer:

Alle risico's zijn voor je eigen rekening. Weet je niet waar je aan begint, doe het dan niet!